Виртуозни изпълнения покориха публиката в концерт на Плевенската филхармония (СНИМКИ)

Култура
19.05.2022 | 12:33 ч.

На 18 май Плевенската филхармония представи на своята публика творби от български композитори и солисти – Теодосий Спасов и Борислав Йоцов. (Концертът бе отложен от 12 май поради технически причини.) Под диригентството на Борислав Йоцов бяха изпълнени за първи път в Плевен „Три симфонични картини” за оркестър от Ангел Заберски-син, Концерт за кавал, кларинет и оркестър от Теодосий Спасов и Концертино за кавал, кларинет и оркестър от Христо Йоцов (световна премиера). Няма да бъде пресилено, ако определим концерта като събитие, защото включването на три премиерни изпълнения на произведения от съвременни български автори в една концертна програма не е често явление. Имахме удоволствие да ги съпреживеем в присъствието на авторите и на Доцо Вътков – един от създателите на музикалното училище в Плевен и първия преподавател по ударни инструменти и българска народна музика, всички пристигнали специално за случая в Плевен.

Концертът започна с „Три симфонични картини” за оркестър от Ангел Заберски-син – изявен джаз пианист и композитор, който има десетки произведения за различни състави, биг бенд, който той определя като „симфоничния оркестър в джаза” и вече три пъти е отличен с престижната награда „Кристална лира” от СБМТД в категория „Джаз” (2002, 2014 и 2019 г.). Следвайки заръките на баща си, той все по-често се обръща към голямата си любов – симфоничния оркестър с неговата богата темброва палитра. Плевенската публика прие възторжено премиерното изпълнение на неговата творба. Трите й части: Песен, Валс и Сантимент, ни покориха със своята изразителна мелодичност, колоритна звучност и емоционална наситеност.

С вещината на човек, израснал в семейство на музиканти, научил много от своя преподавател по композиция проф. Димитър Тъпков и добре познаващ възможностите на симфоничния оркестър, Ангел Заберски-син „рисува” емоционални картини, следвайки своето кредо – „музиката да бъде приятна за слушане”. „В третата пиеса „Сантимент”, която много харесвам, се повлиях от Ерих Корнголд (1897 – 1957) и по-точно от неговата Симфония във фа диез мажор – сподели Заберски. – Това е композитор, който открих доста късно, но който много силно ме впечатли като хармония, движение, бавно развитие на музикалната мисъл… Благодарен съм на диригента Димитър Косев и Борислав Йоцов, които ми подават ръка, обръщат ми внимание и ме инспирират в симфоничния жанр” – допълни той.

Две пиеси от Борислав Йоцов бяха изненада за многобройната публика в зала „Емил Димитров”. Първата – „Добър ден, г-н Файдман”, в която той се изяви като солист и диригент, е изградена върху популярна еврейска песен. „Брат ми – Христо Йоцов, ми помогна да я доразвия и така тя се превърна в една красива пиеса, в която естествено има и джазови елементи” – сподели Борислав Йоцов. Любимата му миниатюра „Пиеса за двама”, изпълнявана много пъти в България и чужбина, се превърна в „Пиеса за трима”, защото Борислав Йоцов си партнира великолепно с Теодосий Спасов и контрабасиста Стилиян Цанков – водач на групата в Плевенската филхармония.

Концертът за кавал, кларинет и оркестър от Теодосий Спасов е посветен на друг български кларинетист Илиян Илиев, с когото е изпълняван повече от десет пъти с различни оркестри в България. Сега, на 18 май, той бе изпълнен за първи път с Борислав Йоцов и Плевенска филхармония. В класическия тричастен цикъл ярко се проявява самобитния авторски стил на Теодосий Спасов, в който се преплитат елементи от фолклора, джаза и класическата музика, и уникалните му интерпретаторски качества. Възторгът на публиката от „кавалджията на света”, както наричат Теодосий Спасов, бе възнаграден с още една авторска пиеса – „Островът на козите”, изпълнявана със симфоничните оркестри на Лондон, Монако, Македонската филхармония, както и с MDR оркестър – Лайпциг.

Първият концерт, който композира Христо Йоцов през 2002 г. е за кларинет и симфоничен оркестър. На 18 май т.г. в Плевен премиерно бе изпълнено неговото Концертино за кавал, кларинет и оркестър, засега последната творба на композитора (2022 г.).

Повод за написването му е съвместната работа на Теодосий Спасов и Борислав Йоцов, които започват да свирят заедно в проекта „Да послушаме кино”. (Този проект на Плевенската филхармония и Хилда Казасян получи приза „Кристална лира” за върхови постижения в областта на българското музикално изкуство през 2021 г. в категория „Поп и рок музика”.) Концертното начало – „състезанието” между солистите и оркестъра, намира своето типично проявление в произведението на Христо Йоцов. „Играта тук е между двете лица, двата инструмента: кларинет и кавал, класическия музикант Борислав Йоцов и уникалния със своя стил Теодосий Спасов. Всеки майстор в своята област, те се противопоставят, играят, контрастират помежду си” – сподели авторът. В едночастната структура ясно се открояват три контрастни в темпово отношения дяла, в които се редуват различни настроения и емоции. Изпълнението на виртуозно владеещите своите инструменти Борислав Йоцов и Теодосий Спасов бе поредната им блестяща изява, която многобройната публика в читалище „Съгласие” бурно аплодира.

Произведенията на съвременните български композитори Ангел Заберски-син, Теодосий Спасов и Христо Йоцов, професионализмът и виртуозността на Борислав Йоцов, вдъхновението от съвместното музициране с Плевенската филхармония, впечатлиха, развълнуваха и доставиха истинска радост на плевенската публика, превърнаха концерта в събитие с висока художествена стойност.

Августина СЕРАФИМОВА

Снимки: авторът

 

Управлението на „бисквитките“ (cookies) на интернет сайта на Вестник ПОСОКИ

Сайтът използва „бисквитки“, за да оптимизира навигацията Ви в интернет.