ИЗБЕРИ: БРЯГ NEWS | БРЯГ РУСЕ | ПОСОКИ ПЛЕВЕН | НЮЗ ГЛАС ЛОВЕЧ | СИЛИСТРЕНСКИ БРЯГ

 

  

Празник на младостта и таланта - Пети международен фестивал за маримба и ударни инструменти в Плевен

Култура
17.07.2018  |  18:38
541
Десетки граждани приветстваха перкусионистите, участници в атрактивно шествие

 

От 1 до 6 юли Плевен отново привлече десетки перкусионисти от България, Гърция, Франция, Русия, Израел, Финландия и Германия. По традиция фестивалът се проведе под патронажа на кмета на община Плевен г-н Георг Спартански и отново бе част от културния календар на града. Организатори на събитието са Националното училище по изкуствата „Панайот Пипков” и Община Плевен, която за пореден път оказа финансова и логистична подкрепа. Финансова помощ оказаха и фирми, производители на музикални инструменти, като Yamaha, Adams, Zildjian, Innovative Percussion, Black Swam Percussion и Bergerault. Материалната и морална подкрепа на всички приятели и почитатели направиха възможно осъществяването на Петия фестивал. Висококачествените ударни инструменти, необходими за провеждане на такъв форум, с които разполага НУИ „П. Пипков”, са осигурени по проекти от Фондация „Америка за България”.

В рамките на фестивала плевенчани и гости на града присъстваха на четири концерта, в които участваха световноизвестни музиканти като Небойша Живкович, Александър Еспере, Никола Кузан и Пол Шангарние от френското трио SR9, И-Пинг Янг, Жан-Батист Льоклер, Теодор Милков и Василена Серафимова.

Десетки граждани приветстваха перкусионистите, участници в атрактивно шествие,

които преминаха през централната пешеходна зона в града от Драматично-кукления театър „Иван Радоев” до Регионалния исторически музей, озвучавайки всичко около себе си с разнообразни ударни инструменти. С концерт на откритата сцена в парка на РИМ започна петото издание на фестивала и многобройната публика за пореден път се срещна с младите изпълнители от перкусионен ансамбъл „Акцент”, ръководен повече от 20 години от Симеон Серафимов. Златина Иванова, Илина Рачева, Цветослав Цветанов, Ивона Минкова, Чарли Милов и Велиан Димитров изпълниха Сюитата за ударни инструменти от Дейвид Манчини, Унгарски танц № 1 от Йоханес Брамс, „Полетът на бръмбара” из операта „Приказка за цар Салтан” от Римски-Корсаков – транскрипция на Христо Йоцов, „Танц със саби” и „Лезгинка” из балета „Гаяне” от Арам Хачатурян и „Калушарска сюита” от Ангел Шопов (аранжименти на А. Серафимова). С изпълнението на „Por una cabeza” от Карлос Гардел, по-популярно като Танго от филма „Усещане за жена”, и рагтайм „Време да се забавляваме” от Скот Джоплин се включи ансамбъл от ученици от V и VI клас от НУИ „Панайот Пипков” с ръководител С. Серафимов: Марин Тотев, Радост Ценова, Калоян Иванов и Вивиан Колева.

В концерта участваха Александър Иванов и Анастас Паев от класа на Мария Палиева в Националното музикално училище „Любомир Пипков” – София с изпълнение на „Танц на барабаните” от Джийн Кошински, Жауен Рудолф от Страсбург и Николай Иванов от Плевен, студенти във Висшето училище за музика в Женева, които се представиха с Фуга в си минор оп. 35 № 3 от Менделсон. Интерес предизвика изпълнението на френски перкусионисти заедно с техните преподаватели Василена Серафимова и Жан-Батист Льоклер на пиесата „Catching Shadows” от Иван Тревино, както и „Trio per uno” от Небойша Живкович в изпълнение на Златина Иванова, Ивона Минкова и Цветослав Цветанов от класа на С. Серафимов. Току-що пристигнали от летище София, тримата музиканти от SR9 се включиха в концертната програма с „Паспие I” из Френска увертюра BWV 831 от Й. С. Бах.

Силно въздействащо бе финалното изпълнение на „Китка народни ритми” (обработка Георги Обретенов, аранжимент Симеон Серафимов), в което по призива на Василена заедно с ансамбъл „Акцент” излязоха всички възпитаници, които знаят и са свирили на различни сцени в България и по света тази емблематична за състава композиция.

В приветствието си към организаторите и участниците във фестивала кметът на община Плевен Георг Спартански сподели: „Повод за гордост е, че това единствено по рода си събитие в България и на Балканите чертае забележима културна традиция и се утвърждава като посланик на класическата музика в най-широк мащаб. Убеден съм, че седмицата, в която отново на една сцена ще се срещнат виртуози и млади таланти, ще остане незабравима за всички нас, почитателите. Радвам се, че авторитетът на плевенската перкусионна школа все повече нараства и заслужено се превръща в емблема на града ни”.

Фестивалните концерти продължиха в зала „Катя Попова” (3 и 4 юли), където многобройната публика и участниците в майсторските класове се потопиха в неповторимия свят на ударните инструменти.

Тези незабравими вечери

започнаха с концерта на Небойша Живкович, И-Пинг Янг и Василена Серафимова.

Изпълнител, композитор и педагог, Небойша Живкович е един сред уникалните и най-експресивни изпълнители на маримба и перкусии в света, с голямо влияние върху международната перкусионна сцена през последните десетилетия. За първи път на плевенска сцена прозвучаха пиесите „To the Gods of Rhythm” за джембе („За боговете на ритъма”), „Тензио” и „Иляш” за маримба, изпълнени впечатляващо от автора.

И-Пинг Янг, която за първи път посещава България, е лауреат на Музикалната фондация на Yamaha за Европа и на редица международни конкурси: „Клермон-Феран” за вибрафон, за тимпани в Лион, Tromp в Айндховен, камерна музика в Люксембург с трио и на конкурса в Женева. Тя участва в много премиери на Ансамбъла за съвременна музика на Пиер Булез, а от 2004 сътрудничи на Националния център за създаване на нова музика. Тя представи своя транскрипция на „Le train” („Влакът”) за малък барабан и тимпани, инспирирано от Данте Агустини, който през 1965 г. създава училище за изучаване на барабани, и „Ур соната” за глас и мултиперкъшън от един от създателите на дадаизма - Курт Швитерс (отново неин аранжимент). Първото изпълнение, допълнено от видеото на Гийом Марман, въздейства силно на публиката, а второто разкри невероятните интерпретаторски възможности на И-Пинг.

Василена Серафимова, която много плевенчани познават още като ученичка в НУИ „П. Пипков” от многобройните й сценични изяви, е първият български перкусионист, носител на Първа награда от Световния конкурс за маримба в Щутгарт и Втора награда от ARD в Мюнхен. Тя преподава в Консерваторията „Морис Равел” в Париж, а заедно с Жан-Батист Льоклер създават Paris percussion group. Още с първото й изпълнение на „Temazcal” за маракаси и електроакустични звуци от мексиканския композитор Хавиер Алварес, тя продължи общата драматургия на концерта, превърнал се в музикален театър. Последвалите „Verano Parteno” („Пролет”) из „Годишните времена” на Пиацола в аранжимент за маримба на Пиус Чунг и дуетното й изпълнение с И-Пинг – „Кафе 1930” из „История на тангото” от Пиацола (аранжимент за 2 маримби на И-Пинг Янг), допринесоха за повишаване на емоциите. „Ултиматум II” от Небойша Живкович, изпълнен от автора и Василена, се превърна в естествен финален акорд на този невиждан и неповторим концерт-спектакъл.

Концертът на френското трио SR9 ни срещна с изкуството на много талантливи музиканти – Александър Еспере, Никола Кузан и Пол Шангарние. Създадено през 2010 в Националната консерватория за музика и танц в Лион, Франция, триото печели три награди на Международния музикален конкурс в Люксембург: Първа награда, наградата на пресата и наградата на публиката (2012). През същата година перкусионистите стават лауреати и на Конкурса за камерна музика FNAPEC, а четири години по-късно и на Фондацията Banque Populaire. В Плевен младите перкусионисти ни представиха своята различна, креативна визия на свирене на ударни инструменти. В първата част на концерта Александър, Никола и Пол ни представиха втория си албум „Така, ще танцуваме ли?”. За първи път в България

бяха изпълнени композиции в аранжимент за три маримби „Щирийска тарантела” от Клод Дебюси, Румънски танц № 1 от Бела Барток, „Половецки танци” из операта „Княз Игор” от Бородин, „Танц на огъня” от Мануел де Файя и „Narnchygаer”, написана специално за тях от Франсоа Таджиан. Във втората част на своята програма тримата музиканти демонстрираха своето майсторство в Body percussion. Присъстващите бяха впечатлени от способността им да се превъплъщават, да свирят и играят с всяка фибра на своето тяло.

Ученици и студенти от България, Гърция, Франция, Русия, Израел и Финландия участваха в майсторските класове с лектори Небойша Живкович, И-Пинг Янг, Теодор Милков, Александър Еспере, Никола Кузан и Пол Шангарние от френското трио SR9, Жан-Батист Льоклер и Василена Серафимова. Всички те работиха с младите инструменталисти в соловото и ансамблово музициране на различни ударни инструменти. Голям интерес предизвика лекцията на Жан-Батист Льоклер, свързана с етюдите за малък барабан от Жак Делеклюз, които са основополагащи за съвременния начин на свирене на този инструмент. Актуална и много полезна за ученици, студенти и учители бе срещата с Небойша Живкович и представянето на емблематични негови творби, техническите и художествени проблеми при интерпретацията им. Интригуваща и забавна бе работата с музикантите от трио SR9 в часовете по Body percussion.

Заключителният концерт – естествен завършек на фестивала, бе структуриран в две части. В зала „Божко Шойков” на НУИ „П. Пипков” за първи път „открихме” един от най-иновативните изпълнители на маримба – перкусиониста от руско-гръцки произход Теодор Милков. Бяхме впечатлени от неговите интерпретации на клавирна соната в до мажор KW 330 от Моцарт, „Метаморфози” от Филип Глас и „Алеманда” из Сюита № 5 за виолончело от Бах – малка част от репертоара, който включва съвременна музика и музика, написана за клавесин и пиано, от барока и класическата епоха. Революционните идеи и технически умения на Теодор Милков довеждат маримбата до нови нива на изпълнение и го превръщат в желан преподавател в Музикалната консерватория „Колбърн” в Лос Анжелис (САЩ), Йонийския университет в Гърция, Консерваторията в Санкт Петербург (Русия) и др.

Във втората част на концерта младите инструменталисти, участници в майсторските класове, свириха и споделяха радостта си, която изпълни с ентусиазъм всички присъстващи в залата. Като пъстра и колоритна плетеница се заредиха соловите изпълнения на маримба, малък барабан, вибрафон, ксилофон и перкусионни инструменти на Симон Журне и Григорий Осипов, Николай Иванов, Илина Рачева и Ясен Владимиров, Мартина Русо и Жауен Рудолф, дуо Александър Иванов и Анастас Паев, Симеон Попов, Сара Чакърова... Най-продължителни и бурни бяха аплодисментите за ансамбловите изпълнения: „Бягство” за 12 триангела от Андрю Уордън и „Gathering Pools: V” от Патрик Цимерли, който бе гост и участник в третото издание на фестивала през 2014 г. Финалното изпълнение – Body percussion, изпълни сцената с десетки млади перкусионисти. В зала „Божко Шойков” витаеше фестивалният дух, чувствата на приятелство и единение.

С думи на благодарност към организаторите и домакините, към Августина и Симеон Серафимови – основен двигател на събитието, се обърнаха всички артисти и млади перкусионисти, открили благодарение на фестивала нашата страна. Тийа Тойванен от Финландия написа: „Красивият фестивал, който имате в Плевен, е най-доброто нещо за мен през лятото на 2018! Беше невероятна седмица! Седмица, пълна с чувства, нови приятели, велики музиканти, топли хора, любов и радост за всички с музиката за ударни инструменти. Беше невероятно почти всеки ден през седмицата да бъда на такива концерти. И възможност да имам уроци с толкова много различни учители. Това е нещо наистина специално. Благодаря Ви, че организирахте всичко това! Благодаря Ви, че имах шанса да бъда част от фестивала!”

Международният фестивал за маримба и ударни инструменти записа в историята своето пето издание. Този празник на младостта и таланта, на професионализмa и завладяваща енергия ще остане в сърцата на организатори, участници и публика!

Августина СЕРАФИМОВА

Снимки: Августина СЕРАФИМОВА и Валя КОЗОВСКА

ПЕЧАТНИ ИЗДАНИЯ    ЧЕТЕТЕ ОНЛАЙН

 

 

НАЙ-ЧЕТЕНИ
КАЛЕНДАР | Моля, кликнете върху 2 дати

 

 

 

 

© 2014 Briag News.Всички права запазени!
Web Design & SEO by Zashev Design