ИЗБЕРИ: БРЯГ NEWS | БРЯГ РУСЕ | ПОСОКИ ПЛЕВЕН | НЮЗ ГЛАС ЛОВЕЧ | СИЛИСТРЕНСКИ БРЯГ

 

  

Любомир ДЯКОВСКИ, директор на Плевенската филхармония: Да бъдем честни с публиката

Култура
10.07.2018  |  16:44
1 391

- Господин Дяковски, с последните две опери - „Набуко“ и „Аида“ от Верди, а и няколко други спектакъла в края на творческия сезон, представени от Плевенската филхармония и гостуващи солисти в Летния театър "Кайлъка", сред меломаните и обществеността се заговори за евентуално възраждане на Летните музикални вечери в Плевен. Как оценявате една такава възможност? Има ли вече друга музикална атмосфера в Плевен?

- Радвам се, че това се забелязва и се оценява по някакъв начин. От миналата година с постановката на „Набуко“, която сега повторихме, но с поизменен състав, и операта „Аида“ можем да говорим вече за едно утвърждаване на тези Летни музикални вечери, или „Сцена под звездите“, както я нарекохме. Тази година изявите бяха още по-мащабни, особено с уникалния солистичен състав, който успяхме да осигурим, въпреки проблемите с климатичните условия и това, че спектакълът бе отложен и обявената дата променена. Слава богу, всичко мина нормално и както видяхме, това бе един успешен завършек на сезона. Разбира се, предстоят ни още два концерта – единият е на 13 юли от 21 часа в Регионалния исторически музей. Става дума за един новосформиран квартет от състава на Плевенската филхармония и една нова програма. Концертът е под надслов „Класик, попрок, симфони“. В него ще има нещо от попмузиката, от рокмузиката, специално аранжирани и поднесени по един много приятен начин класически произведения. В програмата е включено „Ноктюрно“ на Шопен, част от Девета симфония на Дворжак „Из новия свят“, както и произведения на "Лед Цепелин", Карл Дженкинс, "Алелуя". Последният концерт е на 18 юли, съвместно с Музикалното училище. Той е камерен и е на проф. д-р Деворина Гамалова, която живее и работи в Лондон, заедно с пианистката Магдалена Начева. Това е една изява за нашите добри фенове в галерия „Светлин Русев“. Така завършваме творческия сезон с това представяне. Имахме и две турнета – в Пловдив и в Силистра. Интересни са плановете ни за есента, като първата изява ще е в католическата църква, за да отбележим 150 години от рождението на Росини и ще изпълним „Стабат Матер“. Обстойно представяне на репертоарния план за следващия сезон ще направя в началото на тази есен.

- Съзнателно ли излизате в репертоара си от стилистиката на класическите произведения и се предлагат такива, които интересуват по-широката публика?

- Ние не сме откриватели на този маниер. Това се прави отдавна, още от втората половина на двайсети век, от големи оркестри, например като Лондонската филхармония, която започва своите съвместни изяви с "Бийтълс", с "Ролинг стоунс". Така се поставя началото на представяне, от една страна, на рок-поп музиката в симфонично звучене, както и пък симфоничната музика, аранжирана по друг начин. С представянето пред по-младата публика на произведения с други аранжименти ние се стремим с тази музика да провокираме аудиторията, да я накараме да разбере, че симфоничният оркестър не изпълнява само Моцарт и Бетовен. Имаме такива отделни прояви, те не са много, но това го правят много оркестри в страната. В днешно време не е необходимо да бъда абсолютен пуритан при това заливане на аудиторията от медиите с такава музика. Ние не бива да изоставаме и да бъдем някакъв самостоятелен остров.

- Четири години сте директор на Плевенската филхармония, запознат сте със ситуацията в Плевен. Според вас имаме ли вече устойчив музикален културен живот днес?

- За да бъде устойчив, зависи от нас. И от нашето непрекъснато и методично целенасочено довеждане на музиката, която правим, до слушателя. Това се отнася и за театъра, който върви по своя добър път. Ако ние замрем, този път ще замре. Ако ние сме настоятелни, ако работим върху това нещо, разбира се, музикалният живот ще бъде на добро ниво. Ние не можем да се осланяме на миналото, на традициите, на успехите някога. Грижите за музиката трябва да бъдат ежедневни. Любовта към музиката трябва да се поддържа.

- Какво още е необходимо за това в бъдеще, за да се получи – още финансови средства, нови творчески импровизации и търсения или организация?

- Аз мисля, че в момента в Плевен благодарение на помощта на Общината, която ни оказва неоценима помощ като институт, ние нямаме финансови претенции. Много се прави в това отношение и за театъра. Ние имаме професионален общински хор, не знам в България друга община да поддържа подобна формация. Много проекти прави Общината през годината. В началото на октомври предстоят Лауреатските дни „Катя Попова“, за което немалко средства се отделят. Ще поканим невероятни лауреати, ще представим именити певци в операта „Бохеми“, след това има камерни концерти, концерт на Плевенската филхармония, "Софийски солисти", очаква се да гостува Софийската филхармония. Тези Лауреатски дни ще са много интересни и очакваме планът да бъде утвърден от Общината. Казва се винаги, че средствата не достигат, но това не е точно така. Средства има, а ние трябва да намерим най-рационалното им оползотворяване, с много ентусиазъм и упоритост. Така и плевенчани ще бъдат доволни от това, което правим.

-  Изтощителна е работата на такъв пост като директорския. Това ви отнема много време и сили. Остава ли време за вашите лични творчески изяви?

- Аз продължавам да пея, но предимно в Австрия и Швейцария, където редовно гостувам. В България не съм имал отдавна изяви. Сега съм обсебен от това, което правя във филхармонията. Работата е изтощителна, но тя ми доставя удоволствие. Ще продължа така и в бъдеще, ако ми се гласува доверие и през следващия мандат.

- Вашето правило и закон като творец?

- Трябва да бъдем честни към публиката с ниво, с всеотдайност, защото нея не можеш да я излъжеш. Винаги трябва да бъдем на ниво, дори с цената на подвиг, както се изрази след спектаклите ни маестро Найден Тодоров – диригент на Софийската филхармония.

Димитър СТОЙКОВ

ПЕЧАТНИ ИЗДАНИЯ    ЧЕТЕТЕ ОНЛАЙН

НАЙ-ЧЕТЕНИ
КАЛЕНДАР | Моля, кликнете върху 2 дати

 

© 2014 Briag News.Всички права запазени!
Web Design & SEO by Zashev Design